24 april 2015

Berlin | History

Wie aan Berlijn denkt, denkt wellicht meteen aan de Berlijnse muur. Doordat deze muur werd gebouwd, werd Berlijn in tweeën gedeeld en op deze manier kreeg je west en oost Berlijn. De mensen in het westen van Berlijn hadden het goed (denk aan een baan en goede leefomstandigheden). Het oosten daarentegen had het zwaar te verduren onder het communisme. 

Mijn vriend en ik hebben een wandeling van 22 km gemaakt en tijdens deze gehele wandeling liep je op de plek waar de Berlijnse muur heeft gestaan. 
Op deze foto kan je zien hoe dik de muur is geweest.

Zo zag de Berlijnse muur er in 1966 uit.

Waarschuwingen wat er gebeurd wanneer je probeerde te vluchten van oost naar west Berlijn.

Mensen uit oost Berlijn wilden maar wat graag naar het westen vluchten. Er zijn verschillende pogingen gewaagd zoals deze vluchttunnels die de mensen hadden gegraven. 

Een oud Ost-West-Café langs de wandelroute.

Tijdens de wandelroute zijn er veel symbolen te vinden van waar de Berlijnse muur heeft gestaan.


Hier heb je zicht op een oud stuk van de Berlijnse muur. De muur die je vooraan ziet, is de Berlijnse muur. Ik dacht zelf wanneer je over de Berlijnse muur heen bent dat je dan meteen in het westen was en dat je dan gevlucht was. Dit is niet helemaal waar... Zoals je ziet ligt er achter de Berlijnse muur nog een muur. Zodra je over de Berlijnse muur kwam, moest je nog een zandpad over en dan nog een muur over. Als je de laatste muur over was dan was je daadwerkelijk gevlucht. Vaak kwam je niet verder dan het klimmen over de Berlijnse muur want dan werd men verrast met spijkermatten die achter de muur lagen.. 

Om je even een indruk te geven van hoe hoog de Berlijnse muur was.. 

Tevens liep de muur langs het water..

en door de stad..


Het bekende Checkpoint Charlie. Hier mochten mensen de grens over van west naar oost. Dit mocht alleen wanneer je niet Duits, Frans, Amerikaans of Engels was. Dit komt omdat Berlijn namelijk was onderverdeeld onder deze vier landen. 

Deze wandeling heeft veel indruk op mij gemaakt... Natuurlijk leer je op school over de geschiedenis van de Berlijnse muur maar wanneer je daar dan toch daadwerkelijk loopt en ziet wat er is gebeurd, krijg je toch wel een behoorlijk kippenvel gevoel.. Geliefden die elkaar 28 jaar niet konden zien, zoveel mensen die zijn gestorven.. Hopelijk hoeven we dit nooit meer mee te maken. 

15 opmerkingen:

  1. Berlijn is zo'n prachtige en geschiedenisrijke stad! Ik heb echt genoten van m'n tripje naar daar twee jaar geleden, en zou graag snel nog eeens teruggaan! Mooie foto's heb je genomen!

    XO Imke // www.pastellics.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik wil zeker ook nog een keertje terug :)

      Verwijderen
  2. Super leuk om te lezen! Een aantal dingen wist ik niet. Ik wil er ook nog graag eens heen! Met geschiedenis ben ik nu precies bezig met de Berlijnse muur. Erg leuk om z'n checkpunt in je foto tegen te komen :) x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat is wel heel handig dan, fijn dat je iets aan mijn info hebt :)

      Verwijderen
  3. Wat een mooie foto's heb je gemaakt. Ik hou van diaries om te lezen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi, mooie foto's ook! Ik ben een jaar geleden in Berlijn geweest, het blijft een prachtige stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt me wel erg indrukwekkend! Mooi verslag heb je gemaakt! Berlijn staat op mijn lijstje om nog een keertje er naar toe te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik raad het je zeker aan, echt de moeite waard :)

      Verwijderen
  6. Het lijkt me erg indrukwekken! Mooi verslag heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzondere stad! Heel mooi.

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Indrukwekkend, ben er zelf ook al twee keer gewest!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi verslag! Het lijkt mij wel erg indrukwekkend om te zien, vreselijk ook dat er zoveel mensen gescheiden moesten leven door de muur!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan geloven dat deze wandeling veel indruk op je gemaakt heeft! Leuk verslag met mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig verslag heb je gemaakt! Indrukwekkend hoe hoog die muur wel niet was.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bijzonder is het het, ik had zelf niet verwacht dat het zo mooi zou zijn! Ik ben op delen van jouw fotos ook geweest.

    BeantwoordenVerwijderen