11 februari 2015

superfood - rauwe cacao

Hoe ge-wel-dig is dit? Rauwe cacao - ook wel raw cacao genoemd - behoort gewoon tot dé superfoods-familie! Rauwe cacao is een heerlijke superfood die - zoals de naam al zegt - smaakt naar chocolade en enorm gezond voor je is. Ben je al nieuwsgierig geworden? ;)
Rauwe cacao is verkrijgbaar in veel verschillende producten zoals cacao boter, cacao bonen en cacao nibs. De meest gezonde rauwe cacao is de poedervorm en daar gaan we het deze post over hebben.
Deze poedervorm bestaat uit onverhitte vermalen cacaobonen wat inhoudt dat de temperatuur niet boven de 42 graden komt waardoor het nog boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten zit.

Wat is nu het verschil tussen de repen chocolade in de winkel en de rauwe cacao? Chocolade die je in de winkel koopt, heeft bijna geen voedingswaarden meer omdat deze chocolade heel hoog verhit wordt. Ook al heeft de chocolade dus nog een heel hoog gehalte aan cacao, dan nog zijn er veel voedingswaarden verdwenen. Verder wordt er aan deze chocolade ook melk en suiker toegevoegd - iets wat bij rauwe cacao uiteraard niet gebeurd.

Welke voedingswaarden bevat rauwe cacao?
Antioxidanten /       rauwe cacao bevat de hoogste concentratie antioxidanten van alle voedingsmiddelen ter wereld. Het aantal antioxidanten is zelfs meer dan acai-bessen, rode wijn, blauwe bessen en goji-bessen bij elkaar!
Magnesium /           belangrijk voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en het maakt je scherper van geest en meer alert.
Mineralen /            ijzer, chromium, mangaan, zink en koper.

Zelf heb ik de biologische variant rauwe cacao en je betaalt €11,95 voor 300 gram. Ik vind het heerlijk om rauwe cacao te gebruiken in smoothies. Zo krijg je net een lekker chocoladesmaakje! Jammie- chocolade drinken en het is ook nog eens gezond! =)

17 opmerkingen:

  1. Yum! Lekker en gezond!

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk eerbetoon aan chocolade, wist altijd al dat het goed voor je was (alleen ik had de gezonde variant niet in gedachte).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker heerlijk!! Dat gebruik ik vaak ook voor mijn smoothies een schep cacao poeder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eert graag pure chocolade, want daar zit het meest cacao in en nu snap ik ook waarom het beter voor je is ^^ x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeh dit wil ik ook proberen voor mijn smoothies. Bedankt voor de tip! x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wil dit dolgraag een keer gaan proberen. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik ben wel erg benieuwd!

    X Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rauwe cacao gebruik ik ook zo vaak door recepten heen! Heerlijk, ik maak er ook chocolademelk van, een stuk gezonder dan de nesquik variant.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind rauwe cacao wel erg lekker voor door de yoghurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klinkt goed, ben heel nieuwsgierig geworden! X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben ook fan van rauwe cacao. Oei, je hebt het wel duur betaald. Ik koop die van mij hier: http://www.bodyenfitshop.nl/superfood/cacao/body-en-fit-superfoods/pure-cacao-poeder/
    Daar heb ik er bijna het dubbele voor :) Xx

    BeantwoordenVerwijderen