28 februari 2015

superfood - Hennepzaad

Misschien leg je nu meteen de link hennep / marihuana? Dat is niet zo gek hoor, mijn eerste gedachte was namelijk precies hetzelfde. Echter wordt de hennepplant al eeuwen gebruikt door verschillende culturen mede doordat de hennepplant geneeskrachtige eigenschappen bevat.


Het merendeel van hennepzaad bestaat uit een hele hoge kwaliteit aan eiwitten dat veel lijkt op onze eigen lichaamseiwitten. Om deze reden wordt hennepzaad goed door ons lichaam opgenomen en is het zelfs beter verteerbaar dan sojabonen! 'En waarom zijn deze eiwitten zo belangrijk voor ons lichaam?' vraag je je misschien af? Eiwitten hebben we namelijk nodig voor onze bloedsuikerspiegel, uithoudingsvermogen en spieropbouw!

Tevens bevat hennepzaad veel omega-3 vetzuren en maar liefst twintig verschillende mineralen. Iets anders waar hennepzaad uit bestaat is lecithine. Zelf had ik hier nog nooit van gehoord maar lecithine zorgt ervoor dat de natuurlijke reiniging van ons lichaam wordt gestimuleerd en is dus belangrijk voor een gezonde leverfunctie.

Er bestaan twee varianten hennepzaad namelijk gepeld en ongepeld. Doordat hennepzaad geen gluten bevat, kan je het malen met meel zodat je op deze manier overheerlijke glutenvrije koekjes of brood kan bakken. Hennepzaad is ook lekker door de pasta, salade of gebruik het door een heerlijk ontbijt met cruesli en yoghurt.

Zelf vind ik het niet lekker om hennepzaad kant-en-klaar te eten. Hennepzaad is namelijk hard en heeft een vliesje. Ik vermaal deze altijd en doe ze dan door de pasta. Het is een hele lekkere superfood met een nootachtige smaak. Voor de biologische variant, die ik heb, betaal je €6,49 voor 400 gram.

5 opmerkingen:

  1. Ja eerste gedachte idd :p. Wederom iets wat ik niet ken en nog nooit van gehoord heb. Zo leer ik nog eens wat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het maar heb het zelf nog nooit gegeten. Ben wel heel benieuwd als je hier mee gaat bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooit van gehoord... Fijn zo'n artikel! X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh dit ken ik! Ik ben er niet echt fan van, maar dat ben ik sowieso niet echt van de superfoods haha! Wel leuk dat je hier een artikel over schrijft, weer eens iets anders! x

    BeantwoordenVerwijderen