19 februari 2015

superfood - Goji bessen

Dit is waarschijnlijk voor de meesten de bekendste superfood. Goji bessen groeien aan de Lycium Barbarum struik in Azië en komen met name uit China, Tibet en Mongolië. De Goji bes wordt in Tibet zo erg gewaardeerd dat er zelfs een speciale feestdag voor deze vrucht is - leuk weetje hè? ;)
Waarom is deze vrucht nou zo populair? Wetenschappers hebben namelijk bewezen dat Goji bessen van alle vruchten de hoogste concentratie aan vitamines en antioxidanten bevat! Het is dus ook niet gek dat Goji bessen gezien worden als een van dé voeding rijkste vruchten op aarde.

In Azië worden de Goji bessen al eeuwenlang gebruikt voor medische doeleinden zoals diabetes en hoge bloeddruk. Tevens verbetert de vrucht het gezichtsvermogen, betere teint en bevorderen ze de vruchtbaarheid.


Welke voordelen zijn er nog meer? De Goji bessen zorgen voor stevigere botten en spieren, verbeteren de eetlust, bevorderen het positief denkvermogen, bevatten veel antioxidanten die afvalstoffen in ons lichaam tegengaan en zo zijn er nog veel meer voordelen. Heb je bijvoorbeeld problemen met slapen? Probeer dan juist eens Goji bessen! Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die Goji bessen eten, dieper slapen en beter en uitgeruster wakker worden.

Een ander voordeel wat er voor mij echt uitspringt is dat Goji bessen in onderzoeken naar kankerbestrijding en -vorming positieve resultaten laten zien. Hopelijk pakken wetenschappers hier op door!

De Goji bes is oranje/rood van kleur en heeft een zoet/zure smaak. Zelf vind ik dat je de smaak het beste kan vergelijken met een mix van rozijnen en cranberry's. Goji bessen zijn in verschillende vormen verkrijgbaar zoals gedroogde bessen, bessensap en supplementen. Zo kan je van de poedervorm ook Goji thee maken. Ik gebruik de gedroogde bessen en vind het heerlijk om deze te mengen met cruesli en yoghurt. Voor een pak Goji bessen van 500 gram betaal je €7,95.

16 opmerkingen:

  1. Ik heb het volgens mij nog nooit gegeten, maar het lijkt me lekker om te mengen met muesli en yoghurt inderdaad. Dit wil ik een keer gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zitten door mijn superfood muesli heen, maar ik vind ze nooit zo heel lekker eigenlijk! Moerbeien vind ik dan lekkerder. Toch maar goed dat ik ze wel gewoon opeet zo door de yoghurt heen,want ze zijn toch wel erg gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind goji bessen heerlijk! Helaas best prijzig maar zeker waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf vind ik goji bessen erg lekker, maar ik moet bekennen, het was onwijs wennen aan de smaak maar dat vond ik met de meeste superfoods, ondertussen ben ik er aan gewend en eet ik ze met veel plezier regelmatig haast allemaal.
    leuk weetje heb je over de bessen neergezet..,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ze ook in huis en vind ze heel lekker door mijn kwark heen. Ik moet wel zeggen dat het best prijzig is. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind goji bessen altijd heerlijk, maar ook prijzig dus ik koop ze niet heel vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hou niet zo van die superfoods. Voor de anti oxidanten maak ik wel een ijsthee op basis van Celestial groene thee. Liefs, Roxanne/Peachlife.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw ik had hier nog nooit van gehoord maar ze lijken wel erg goed zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vind de smaak echt heel erg tegenvallen zo zie je maar dat smaken verschillen haha liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het lekker door de yoghurt, maar ik ben er helaas allergisch voor! Ik krijg extreme buikkrampen als ik goji bessen eet. Wel balen!

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij nog nooit gegeten...!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goji bessen kende ik inderdaad al wel :) ik heb er wel eens een smoothie mee gedronken.Ik wist ook dat het de meeste vitaminen bevat maar niet dat het zoveel meer voordelen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind ze erg lekker, maar dat ze zo gezond waren, wist ik eigenlijk nog niet! XO

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Interessant, nog nooit gezien of gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ze zelf al een geprobeerd, maar ik ben er eerlijk gezegd niet zo'n fan van. Ik heb dan toch liever cranberries!

    X Sara

    BeantwoordenVerwijderen