28 januari 2015

superfood - Maca

Wat ontzettend leuk om te lezen hoe enthousiast jullie zijn over het feit dat ik meerdere posts ga schrijven over superfoods. Leuk dat sommigen er al enige ervaring mee hebben en anderen nog totaal niet. De allereerste superfood die we gaan behandelen is Maca.

Maca is een poeder gemaakt van een knolgewas uit Peru. Het knolgewas groeit enorm hoog namelijk tussen de 2700 en 4300 meter! De wortel van het knolgewas wordt gekookt, gedroogd en dan tot poeder vermalen. Deze poeder kan variëren in kleur. Zo heb je mat-wit, geel tot rood, paars en zelfs een zwarte variant.

Wat maakt Maca nu zo bijzonder? Naast het feit dat Maca diverse vitamines, mineralen, enzymen en alle essentiële aminozuren bevat, heeft Maca ook geneeskundige krachten. Zo zou het libido verhogend werken en wordt het veel gebruikt om menstruatiepijn en opvliegers tegen te gaan.

Is je energieniveau afgenomen of heb je net een extra boost nodig? Gebruik juist dan Maca! Wanneer je hier een paar dagen mee experimenteert, zul je merken dat je energieniveau toeneemt en dat je je beter kan concentreren.

En hoe gebruik je het nu? Maca poeder kan je in heel veel verschillende gerechten gebruiken zoals cruesli, yoghurt en smoothies. Probeer Maca niet in warme gerechten te gebruiken omdat hierdoor de belangrijkste bestandsdelen verloren gaan. Maca heeft een hele zoete smaak waardoor ik er maar een klein beetje van gebruik zodat de smaak niet te overheersend is.

Wanneer ik een off-day heb, pak ik altijd een lekkere smoothie waar onder andere Maca poeder in gaat. Vervolgens merk ik dat ik echt een energie boost krijg. Tevens merk ik dat ik betere focus heb op hetgeen wat ik moet doen. Het klinkt misschien raar maar je zou het zelf eens moeten proberen!

Ik heb de biologische Maca poeder in een natuurwinkel gekocht en betaalde daar € 11,95 voor 300 gram. Een behoorlijk bedrag maar aangezien je er heel weinig van nodig hebt, doe je er heel lang mee. De prijzen variëren behoorlijk en sinds kort heeft de Albert Heijn ook een aantal superfoods in haar assortiment.

Let er wel op dat je je aan de dagelijkse hoeveelheid houdt. Tevens mag je Maca niet gebruiken tijdens een zwangerschap. Net zoals bij alle andere producten, raadpleeg altijd de bijsluiter ;)

9 opmerkingen:

  1. Ik heb zelf nog nooit maca poeder geprobeerd, maar dit klinkt wel erg goed! Ik kan momenteel ook wel een energieboost en wat extra focus gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed. Ik heb veel geprobeerd, maar deze superfood nog niet :-)

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maca heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt,zelf koopik mijn superfoods op de markt, bij de noten mijnheer....die verkoopt kleine hoeveel heden,zodat je iets eerst uit kan proberen,..ik ga eens vragen of hij dit heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Petra, laat maar weten wat je ervan vindt :)

      Verwijderen
  4. jaaa ik keek uit naar je eerste superfood artikel :D Maca lijkt me erg handig in projectweken of toetsweken. Voor dat extra beetje concentratie. Eens kijken of ik het in de AH kan vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant artikel, ik heb nog nooit maca geprobeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kende Maca nog niet, lijkt me wel een fijn product om te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nooit van gehoord! Nu ben ik niet zo "superfood minded", maar wat meer energie in bepaalde tijden klinkt wel lekker. Heb je het zelf al ervaren? Of moet je het dan echt vaker gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuk dat je hier over schrijft! Nu weet ik meteen waar het goed voor je is en aangezien ik vaak energieloos ben wil ik maca wel eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen