21 december 2014

Op gewicht blijven tijdens de feestdagen


1. Ontbijt gezond
Je hebt het vast al vaak gehoord of gelezen maar een goed ontbijt is erg belangrijk om je dag goed te beginnen. Wanneer je kiest voor een ontbijt wat veel eiwitten en gezonde vetten bevat, dan helpt dat om je zin in zoetigheid gedurende de dag te onderdrukken.

2. Bewegen
Aangezien er tijdens de feestdagen (vaak) meer wordt gegeten, is bewegen tijdens deze dagen extra belangrijk. Er zijn genoeg bewegingsmogelijkheden waarvoor je niet eens zoveel tijd nodig hoeft te hebben. Moet de hond uitgelaten worden? Bied jezelf als vrijwilliger aan! Heerlijk om even een frisse neus te halen en het is nog goed voor je lichaam ook. Vier je de feestdagen ergens bij je in de buurt, pak dan de fiets of ga er lopend heen in plaats van met de auto. Heb je 's middags pas ergens afgesproken? Ga dan van tevoren nog even een rondje hardlopen. Hier krijg je energie van en je zult merken dat je de gehele dag beter in je vel zit.

3. Gezonde tussendoortjes
Probeer die overheerlijke kerstkransjes en andere lekkernijen te laten staan en ga voor gezonde alternatieven zoals cherrytomaatjes, druiven, een handje nootjes. Net zo lekker en veel minder calorieën.

4. Water & wijn
Drink gedurende de dag veel water. Van water krijg je namelijk een voldaan gevoel waardoor je minder gaat eten. Sowieso is water goed voor je algehele gezondheid!
Een glaasje wijn tijdens de feestdagen is natuurlijk heerlijk en het zou jammer zijn als je dit moet laten staan. Ben er wel van bewust dat wijn lege calorieën bevat wat inhoudt dat ze uit veel calorieën bestaan maar deze leveren geen nuttige voedingsstoffen Zorg ervoor dat je langs je wijntje een glas water hebt staan zodat het vochtgehalte in je lichaam op deze manier wordt aangevuld.

5. Kleine dingetjes
Andere kleine dingetjes waar je op kan letten is dat je bijvoorbeeld volkoren afbakbroodjes gebruikt ipv witte. Maak je een sausje klaar waar mayonaise in moet? Ga dan voor yoghurt, net zo lekker en veel gezonder! Probeer langzaam te eten en goed te kauwen. Het klinkt misschien vreemd maar op deze manier zit je lichaam eerder vol. Je lichaam heeft namelijk zo'n 20 minuten nodig om een seintje naar de hersenen te sturen dat je vol zit. Wanneer je dus te snel eet, kan het zijn dat je al vol zit maar dat je dit nog niet voelt.

Ik ga er zeker op letten dat ik gezond ga snacken maar als er een overheerlijk toetje op tafel komt dan neem ik hier wel een stukje van. Ten slotte mag je tijdens kerst ook een beetje genieten van het eten, toch dames? =)

18 opmerkingen:

  1. Handig! Ik ben juist net afgevallen, dat wil ik natuurlijk graag zo houden. Dus ook met de feestdagen eet ik gezond en sport ik ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne tips! Ik heb zelf een supersnelle stofwisseling, dus ik hoef gelukkig niet zo op mijn eten te letten in dat opzicht, maar alsnog kijk ik stiekem wel een beetje op tegen al het eten dat ik op ga moeten eten met kerst; ik heb de laatste tijd niet zoveel eetlust en dat komt mij niet zo goed uit met twee dagen gourmetten in het verschiet! Dat van water bij de wijn wil ik aan de ene kant wel graag gaan doen, maar dan zit ik misschien nog wel sneller vol haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handige tips! Ik ga er zeker wat mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik let er tijdens de feestdagen echt niet op, dan vind ik gewoon dat je moet genieten van al het lekkers wat er is. Daarna is het tijd om weer te gaan werken aan een bikini proof lijfje :)

    Ik vind de food fotos wel echt super leuk! Die kerstmuts echt helemaal geweldig!

    Liefs, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede tips! Vooral dat bewegen vind ik belangrijk, ik blijf gewoon nog lekker sporten tijdens de feestdagen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd handig, van dit soort tips haha! X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke tips! Ik hoef zelf niet echt op mijn gewicht te letten. Maar gezond eten is natuurlijk altijd belangrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Handige tips! Ik ga inderdaad een beetje op letten tijdens de komende dagen, maar zeker ook genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijne tips die ik zelf ook ga toepassen dit jaar. En inderdaad, een beetje genieten met de kerstdagen moet ook. Niet te streng zijn voor jezelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fijne tips allemaal! Langzaam eten is inderdaad heel goed want dan zit je echt sneller vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. handige tips :) alhoewel ik wel vind dat je met de feestdagen juist even alles mag laten gaan. Tis immers maar 1x per jaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Handige tips! Ik let tijdens de feestdagen juist helemaal nergens op. Die paar dagen per jaar eet ik gewoon waar ik zin in heb :) De dagen erna zit ik altijd zo vol dat ik dan weinig eet, dus ik kom eigenlijk amper aan na de feestdagen. Ondanks al die kerstkransjes, oliebollen etc. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goede tips!! Vooral als je uit een familie komt waar eten het middelpunt is ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Handige tips; zal ze zeker kunnen gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen