31 december 2014

NYE tradities

Nog even en dan gaat 2015 van start! Hier in Nederland hebben we de traditie om oliebollen te eten en de nieuwjaarsduik te maken. Dat bracht me op de vraag: 'Welke tradities hanteren andere landen?'Ik ben op onderzoek uitgegaan en wát een leuke tradities zijn er op de wereld! Lees je mee?

Italië
Op oudejaarsnacht dragen de Italiaanse vrouwen rode lingerie. Dit brengt namelijk geluk in het nieuwe jaar. Wanneer je een partner hebt, schenkt de man deze lingerie aan zijn vrouw. Een andere traditie is het weggooien van oude spullen door de deuren - en jawel - zelfs door de ramen. Op deze manier symboliseren de Italianen het weggooien van het oude jaar.

België
In het westen van België worden wafeltjes gegeten. Deze wafeltjes worden ook wel Lukken genoemd wat afgeleid is van geluk wensen of geluk brengen.

Griekenland
Op 1 januari wordt er gebak aangesneden waarin een munt verstopt zit. Wie de munt vindt, heeft een heel jaar geluk.

Boedapest & Hongarije
De schoorsteenvegers zijn hier de geluksbrengers. Zij gaan in hun zwarte kleren door de straten en krijgen van mensen een kleine attentie.

Spanje
De Spanjaarden eten midden in de nacht (geluks)druiven. Voor iedere klokslag wordt één druif in de mond gestoken. Wanneer de klok 00.00 uur slaat, heb je twaalf geluksdruiven op. Ben je er eentje vergeten? Dan heb je in het nieuwe jaar pech...


Chili
Wanneer je een nieuwe liefde in het nieuwe jaar wil ontmoeten, draag dan geel ondergoed. Verder viert men nieuwjaar met champagne en eten ze graag linzen.

Amerika/New York
- Wenspapiertjes die het gehele jaar zijn achtergelaten in het Visitor Center aan Times Square worden bewaard en met nieuwjaar worden deze wenspapiertjes uitgestrooid over de dansende mensenmassa. Twee jaar geleden werd er ongeveer twee ton aan confettiwensen over de mensen uitgestrooid!

- Elk jaar zijn er duizenden mensen aanwezig bij 'lowering the ball' op Times Square. Om 23.59 uur begint de bal langzaam te zakken totdat de cijfers van het nieuwe jaar verschijnen. Wanneer dit gebeurd, is het nieuwe jaar officieel begonnen.

Iran
Hier worden in de straten vuurtjes aangestoken en men dient daar dan overheen te springen. Vuur heeft een zuiverende werking en het zou kracht en energie voor het nieuwe jaar geven.

Noorwegen
Men viert nieuwjaar in familieverband. Discotheken en cafés zijn op deze avond gesloten.
China
Het nieuwjaarsfeest duurt in China maar liefst drie dagen en staat vooral bekend om de optochten, drakendans en de duizendklappers. Hard geluid en de kleur rood staan centraal bij het Chinese nieuwe jaar omdat Chinezen denken dat daarmee het mensetend prooidier Nian wordt verjaagd.

Wat vind jij de allerleukste NYE traditie?

21 opmerkingen:

  1. Wat een super leuk artikel! Had echt geen idee dat 't zo verschillend was per land! Hele fijne jaarwisseling xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen hoe het overal verschillend is. Echt heel interessant! Fijne jaarwisseling alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een tof artikel. Je hebt gelijk wat je over China zegt, mijn vader heeft dit jaar weer een duizendklapper gekocht haha,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk artikel! Zo grappig dat het per land zo erg verschilt! Ik ben toch wel blij dat ik niet in Noorwegen woon, thuis blijven met oud & nieuw vind ik niet zo leuk eigenlijk haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow ik wist dit niet maar wel tof om te lezen!! Italië en Amerika lijkt me gaaf om zo'n traditie mee te maken! :) Jij ook een hele fijne jaarwisseling!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig om te lezen! Die vind Amerika vind ik super leuk x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toffe tradities! Wij hebben elk jaar de Griekse traditie, mijn oom komt uit Griekenland namelijk! Altijd leuk. Fijne jaarwisseling! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk zeg! Hopelijk heb je het muntje gevonden ;)

      Verwijderen
  8. Gelukkig nieuwjaar! Wat grappig om te lezen! Die traditie in Griekenland vind ik het leukst, maar je zou maar per ongeluk op het muntje bijten.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke tradities! Cool! Gelukkig nieuwjaar xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuk om te lezen :D ik had geen idee dat elk land zo erg zijn eigen traditie heeft. Hier in Japan wordt geen vuurwerk afgestoken maar gaan mensen met zijn allen naar de tempels om te bidden. Ik ga er zo een artikel over schrijven :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow wauw, dat moet vast heel erg bijzonder zijn! Ik zal je post eens checken =)

      Verwijderen
  11. Nieuwjaar vieren in China lijkt me superleuk! Staat op de bucket list. ;) Wel grappig van die lukken, ik kende dat helemaal niet (ook al kom ik uit West-Vlaanderen). Maar ik heb het opgezocht en het zijn Jules Destrooper wafeltjes? Ik heb er nu wel zin in, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja volgens mij kan je ze zowel kopen als zelf maken ;)

      Verwijderen
  12. Gelukkig nieuwjaar!
    Wat leuk de tradities te lezen. Doe mij maar china, had ik tenminste een beetje de tijd om in de feestvreugde kunnen komen en vooral: te blijven :p

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke post, ik kende deze tradities nog niet! Ikzelf heb niet echt een traditie, ik maak het gewoon lekker gezellig ;)

    X Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel origineel artikel! En wat heeft elk lang leuke tradities zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk artikel! Tof om over al die tradities te lezen. Ik vind de Ball drop in New York altijd wel erg gaaf... Hoop het ooit zelf te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk om te lezen! Wist van heel veel niets af! X

    BeantwoordenVerwijderen