19 december 2014

Chocolate please



Vind jij chocolade ook zo onweerstaanbaar? Dan ben je niet de enige want chocolade is uitgegroeid tot een van de populairste lekkernijen! Maar weet je ook dat chocolade verwerkt wordt in lippenbalsem waardoor je lippen beschermd worden en dat wanneer je chocolade met een hoog gehalte aan cacao eet, je zo je afweersysteem op peil houdt? Lees snel verder voor nog meer leuke wist-je-dat-jes =)


Wist je dat?

... Casanova chocolade gebruikte om vrouwen te verleiden?
... mannen door het regelmatig eten van chocolade een jaar langer leven?
... chocoladedrank in de 16de eeuw werd voorgeschreven als medicijn?
...  elk jaar op Valentijnsdag in de VS er zo'n 36 miljoen hartvormige doosjes met chocoladebonbons
     verkocht worden?
... wanneer chocolade wit uitslaat, de cacaoboter naar de oppervlakte is gekomen?
... veel vrouwen het uitkiezen van haar eigen chocolade net zo persoonlijk vinden als het uitzoeken
    van haar eigen lippenstift? 
... Chocopolegie de duurste chocolade ter wereld is? Je betaalt € 2000 voor 500 gram maar dan heb je
    wel chocolade wat voor 70% bestaat uit Valrhona chocolade en 24 uur is ondergedompeld in pure
    vanille en truffelolie. 
... chocolade het meest geproduceerd wordt in de Ivoorkust? 
... chocolade dodelijk kan zijn voor honden en paarden?
... chocolade antioxidanten bevat die helpen tegen aanslagen op je hersenen zoals Alzheimer?
... regelmatig chocolade eten, het risico op hart- en vaataandoeningen vermindert?
... chocolade vroeger alleen door de rijken werd gekocht?
... Napoleon altijd chocolade at tijdens zijn veldtochten om snel een energiestoot te krijgen?
... een cacaovrucht gemiddeld 42 cacaobonen bevat? Om 450 gram chocolade te maken zijn er
    ongeveer 270 bonen nodig.


Er zijn ook veel fabeltjes over chocolade ontstaan. Zo zou pure chocolade minder dik maken. Dit is niet waar aangezien er in zowel puur- als melkchocolade evenveel verzadigd vet zit. Wel, heeft pure chocolade een hoger percentage cacao dan de andere soorten chocolade en hoe hoger het percentage, hoe meer goede stoffen de chocolade bevat. Een andere fabel is dat chocolade zou leiden tot acne of migraine.

Of je nu van pure, melk of witte chocolade houdt, hazelnoten, vruchten of crème er is genoeg wils voor iedereen! Tijdens het schrijven van deze heerlijke post, ben ik alle soorten chocolade - die ik ooit heb geproefd - aan het nagaan. 'Welke chocolade vind ik echt het allerlekkerst'? Serieus - ik vind dit zo moeilijk... Er zijn zo veel lekkere smaken - wat lastig is dit! Het is me echt niet gelukt om één favoriet te kiezen dus heb ik maar een top 3 van mijn favoriete chocolademerken gemaakt =)




Ben jij ook zo gek op chocolade en wat is jouw favoriete smaak? 

13 opmerkingen:

  1. Ik krijg hier onwijs honger van haha! Ik ben echt gek op chocola, het liefst puur met kersen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk lijstje... en die plaatjes... hmmm<3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was vroeger gek op chocolade, maar kreeg toen een reactie ervan inclusief blaasjes en alles en sindsdien eet ik alleen nog 70% en puurder en dat gaat goed. Ik denk dat het door de suiker kwam. Dat eet ik nu zo af en toe of rauw cacao dat vind ik ook wel lekker :) Het lekkerst vind ik op het moment raw cacao moerbeien, die smaken net als die chocoladerozijnen alleen zijn ze gezond en kan ik ze veilig eten :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vervelend dat je er zo'n last van hebt gehad, zal idd vast door de suiker komen.. Zo zie je maar dat pure chocolade met een hoog gehalte aan cacao beter voor je lichaam is. Raw cacao moerbeien ken ik niet, maar het klinkt heel lekker!

      Verwijderen
  4. dit ziet er allemaal veel te lekker uit en het klinkt ook heerlijk ....jammie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh ik heb nu echt lekkere trek gekregen! Leuke weetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw ongelooflijk wat ze daar mee kunnen! Zo mooi gemaakt! En wat een leuke weetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk artikel, ik ben gek op chocolade! Mjum, de Milka Oreo reep ☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de Milka Oreo reep is ook zeker één van mijn favorieten, jammie =)

      Verwijderen
  8. Oooooh lekkerrrrr chocola! Als ik er al over lees heb ik lekkere trek! :p

    BeantwoordenVerwijderen