13 november 2014

Glow

Deze week is het lichtkunstfestival Glow in Eindhoven te bewonderen. Het is de negende editie en er zijn zo'n vijftig kunstenaars met lichtinstallaties, -sculpturen, -projecties en performances aan de slag geweest. Toegang is gratis wat vorig jaar leidde tot 520.000 bezoekers in acht dagen tijd!
Mijn vriend en ik hebben voor het derde jaar weer een bezoekje aan Glow gebracht en weer was ik razend nieuwsgierig wat er te bewonderen viel! Na het werk eerst nog even heerlijk bij de Italiaan gegeten en om half 7 gingen we van start. We zijn begonnen bij Casa Magica; een show wat in een kerk wordt opgevoerd. Wauw, wat was dat mooi om te zien! Er werden veel diverse vormen en kleuren geprojecteerd en daar werd bijpassende muziek bij afgespeeld. Onderstaande foto heb ik tijdens de show gemaakt.
Na van deze geweldige show te hebben genoten, zijn we van start gegaan met de wandelroute door het centrum. Er zijn in totaal 20 stops waar je de lichtkunst kan bewonderen. Zo werd er op verschillende gebouwen geprojecteerd, waren er vuurvliegjes nagemaakt, waren er bewegende onderdelen die van kleur veranderden, het gezellige Glow café en nog véél meer! De foto's spreken eigenlijk voor zich ;) Het was wel behoorlijk koud maar gelukkig waren er gezellige tentjes opgezet waar je warme chocomel of glühwein kon drinken.

Normaal geef ik niks om kunst maar ik vind het wel mooi hoe er tijdens Glow met licht wordt gespeeld waardoor deze vorm van kunst toch mijn aandacht trekt. Tevens heb ik mooie herinneringen aan onze eerste Glow wandeling want dat was namelijk onze tweede date. We hebben toen ook voor het eerst hand in hand gelopen en als ik daaraan terugdenk, voel ik de vlindertjes weer naar boven komen. Het was zo romantisch om samen bij de prachtige lichtkoepel te staan. Deze lichtkoepel is overigens nog steeds mijn favoriet van de afgelopen drie jaar en daarom wil ik deze foto graag met jullie delen.

Leuke feitjes:
- GLOW won de Eindhovense Trots Award in 2008
- GLOW werd uitgeroepen tot één van de meest innovatieve Nederlandse evenementen
- GLOW is in Nederland het grootste evenement dat zich specifiek richt op lichtkunst
- GLOW heeft het initiatief genomen om een International Lightfestival Organisation op te richten (samenwerking met andere lichtfestivals in steden als Gent, Jeruzalem en Singapore)

Enthousiast geworden en wil je een bezoekje brengen aan Glow? Ga op een doordeweekse avond zodat je lange wachtrijen vermijdt, kleed je lekker warm aan en het allerbelangrijkste: Enjoy!

16 opmerkingen:

  1. Die luchtkoepel! Wauw! Waarschijnlijk heel indrukwekkend om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaauw echt prachtig! Had er al van gehoord, maar wist niet dat het zo mooi was :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, erg mooi! Ik ben al vaak in Eindhoven geweest, dus het is erg leuk om te zien met al die lichtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw hele erge mooie foto's
    http://forgirlsisfashionimportant.weebly.com

    Liefs Demi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, wat een mooie sfeer! Liefs, Roxanne/ www.peachlife.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg gaaf! Ik was in september een weekend in Eindhoven, maar als ik dit zo zie had ik beter later kunnen gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw dit ziet er wel heel mooi uit! Ik had hier nog niet eerder van gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh waaaauw, hoe geweldig is dit! Dit had ik echt graag willen zien, jammer dat ik het niet eerder wist, maar ik ga het zeker onthouden voor een volgende keer!

    X Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje. Wat een mooie foto's. Je hebt mooi gefotografeerd! Ziet er gezellig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, dit ziet er echt heel gaaf uit! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt super leuk zo'n lichtjes exhibition! :D ik ben vorig jaar ook geweest naar die in Amsterdam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er weer mooi uit! Ik ben al een paar jaar achter elkaar geweest, weet nog niet of ik dit jaar ook ga. Misschien zaterdag even!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Daar ben ik eergisteren geweest! Ik vond het ook echt super gaaf! X

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi! Leek me zeker de moeite om eens te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw wat ziet dat er supermooi uit! X Laura www.mixtfashion.com

    BeantwoordenVerwijderen