30 oktober 2014

Halloween

Het is bijna zo ver... Morgen is het Halloween maar weet je ook waarom dit feest wordt gevierd? Waarom wordt Halloween bestempeld als een eng feest? De pompoenen met hun enge uitgeholde gezichten? Geesten, grote zwarte spinnen, mensen die zich eng verkleden en zichzelf bloederig schminken?

Ik had zelf ook geen idee en daarom ben ik even in de geschiedenis van Halloween gedoken, lees je mee?



De naam Halloween betekent eigenlijk Allerheiligenavond en werd vroeger met name gevierd door de Kelten in Ierland en Groot-Brittannië. Zij geloofden dat op deze avond de geesten van alle gestorven mensen van het afgelopen jaar terug kwamen om een levend lichaam te zoeken voor het komende jaar. De oogst legde men dan bij de voordeur neer om zo de geesten af te leiden. Liever de oogst mee dan een levend lichaam.

Wij kennen Halloween meer als een feest voor jonge kinderen die verkleed langs de deuren gaan en het bekende zinnetje trick or treat zeggen met de intentie om snoep op te halen. Halloween wordt het meest in Ierland, Groot-Brittannië, Verenigde Staten en Duitsland gevierd. Tegenwoordig zien we het feest ook steeds meer in Nederland terugkomen. Huizen worden mooi versierd en de schappen van de winkels liggen bomvol Halloween decoraties. De bekende uitgeholde pompoenen 'Jack-o'-lantern' uit de Verenigde Staten zijn inmiddels wereldberoemd en (bijna) overal verkrijgbaar.

Ik vind het mooi dat een feest wat toch al behoorlijk oud is, nog steeds traditiegetrouw wordt gevierd en hoe de mensen hun best doen om hun huis een Halloween make-over te geven. Het is me nu ook duidelijk waar het horror tintje vandaan komt maar nog steeds word ik niet vrolijk van al die verklede mensen die een oog of been missen. Tijdens Halloween Fright Nights zul je me ook echt niet tegenkomen!

Wat vind jij van Halloween en ga je het vieren?

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te weten waar al die feesten vandaan komen he! Ik vind alle decoratie voor Halloween enzo altijd wel leuk, maar ik doe er zelf niet aan mee. Griezeltochten en dergelijke zijn ook echt niets voor mij :D

    X Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel informatief. Ik wist dat het vanuit allerheilige ontstond, maar niet waar het vandaan kwam. Happy Halloween! Liefs, Roxanne/ www.peachlife.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kende eigenlijk de geschiedenis van halloween helemaal niet :P leuk om te lezen! Ik vier vanavond halloween met vrienden. we gaan allemaal verkleed naar de karaoke bar en daarna nog naar een ander feest. Hier in Japan wordt halloween door veel mensen gevierd :)

    BeantwoordenVerwijderen